SUP-R NEW STYLE WAREHOUSE – DELFT

Jeroen van de wier tekent voor opvallende muurdecoraties

Jeroen leerde al vroeg hoe je teksten en afbeeldingen kunt maken met spuitbussen en markers als gereedschap, al deed hij dit in die tijd liever niet herkenbaar voor de camera. Nu gebruikt hij zijn ervaring als graffiti artiest bij zijn werk als signmaker. In 2016 startte van de Wier zijn eigen bedrijf , juist omdat hij zich vaker met het echte handwerk wilde bezig houden.  Herman Hartman zocht hem op bij het uitvoeren van een omvangrijk project voor muurdecoratie en belettering in Delft voor SUP-R. Werk  dat hij samen met zijn zus Karlijn van de Wier uitvoert.

Van de Wier rolde na te zijn opgeleid als grafisch ontwerper op het st. Lucas in Boxtel het signvak in en leerde alle facetten van het plakken en monteren dat het signvak eigen is. In al die jaren hield hij zijn voorliefde voor het echte handwerk, het met de hand aanbrengen van teksten en illustraties. Werkgevers vonden het wel handig dat van de Wier goed met spuitbussen en kwasten overweg kon, maar kozen bij de uitvoeren van opdrachten toch liever voor het werken met de hun vertrouwde folie.

Bij dit project voor SUP-R werkt hij samen met zus Karlijn, die al een aantal jaren haar eigen bedrijf heeft onder haar eigen naam: Karlijn van de Wier. Een deel van haar illustraties is terug te vinden in drukwerk voor klanten zoals VT Wonen en Jumbo. Maar Karlijn schuwt ook het grotere werk niet en decoreerde verschillende winkels en particuliere huizen met omvangrijke wandtekeningen. Karlijn heeft eveneens een voorliefde voor handgetekende letters ontwikkeld waarvoor ze met regelmaat workshops geeft. Karlijn en Jeroen hebben ieder een eigen stijl van werken, maar deden dat al een paar keer samen. In de praktijk vullen ze elkaar op een heel natuurlijke manier aan. Zo blijkt ook tijdens mijn bezoek aan de werkplek waarbij Karlijn vooral de lijntekeningen maakt en Jeroen voor invulling zorgt en met behulp van sjablonen het spuitwerk aanbrengt. De teksten hebben ze onder elkaar verdeeld. Achteraf is het niet meer volledig aan te wijzen wie nu wat heeft uitgevoerd.

Vooraf is eerst een computerschets gemaakt in nauw overleg met de opdrachtgever die een geheel eigen uitstraling wilde voor haar nieuwe life style warehouse waar je  kleding en lifestyle producten kunt  kopen, maar ook terecht kunt voor een lunch ,hartige wafels of beauty advies. De onderwerpen die je nu terugziet op de muur werden vooraf opgegeven en hebben allemaal van doen met de vroege of recente geschiedenis  waarin Delft een rol speelde en de schildering is niet voor niets in blauwtinten uitgevoerd. Het idee achter de styling van het pand is om het pand een hippie achtige losse uitstraling mee te geven zoals je die nog wel op Ibiza aantreft. Binnen heeft Jeroen tekeningen en teksten  uit het stucwerk uitgehakt. Bij de muur van de binnentuin zijn de beschadigde delen bewust niet hersteld en zijn nu onderdeel van de wandschildering. Het werken op zo’n ruwe ondergrond levert wel wat uitdagingen op.

[ Bron SignPro 2017 –  Auteur: Herman Hartman ]