Cultstatus
“We hebben serieus nog nooit zó veel enthousiaste reacties gekregen op een bedrijfswagen”, zegt Van de Kamp. “De ID. Buzz Cargo, die overigens ook als personenbus leverbaar is, is prachtig getekend en doet sterk denken aan de Volkswagen T1. Deze historische bestelbus schetste de Nederlandse ondernemer Ben Pon in 1947 toen hij de Volkswagenfabriek in Duitsland bezocht. De schets die zelfs in het Rijksmuseum hangt, leidde tot de iconische Transporter bestelbus die uitgroeide tot een bus met cultstatus.” Van de Kamp ziet dat iedereen aanslaat op de fraaie lijnen van de ID. Buzz. “Dat zagen we al tijdens de eerste presentatie van de roadshow. Veel klanten weten dat er achter de schermen al jaren werd gewerkt aan het model en zijn lyrisch dat de ID. Buzz er nu echt is. Dat begrijp ik ook wel, want de meeste bedrijfswagens hebben een neutraal voorkomen, maar met een ID. Buzz Cargo kom je écht binnen.
Custom made
Eindelijk een bus die anders is. Dat verklaart volgens Van de Kamp de enorme belangstelling. “Natuurlijk gaat het om de belijning, de looks van deze bedrijfswagen. Maar klanten kunnen kiezen voor een custom made wrapping zodat je ook écht iets unieks hebt. Zo hebben we de ID. Buzz onder meer al verkocht aan een reisbureau en zonnestudio. Dat was vroeger ondenkbaar, omdat vooral zzp’ers de bus voor praktische doeleinden gebruiken. Nu zien andere ondernemers ook de waarde in van een zo’n bijzondere wagen. Vroeger waren auto’s uniek qua vorm en wist je precies welk lijnenspel bij welk merk hoorde. Toen de luchttunnel zijn intrede deed en alle auto’s aerodynamisch moesten zijn, zijn alle modellen steeds meer op elkaar gaan lijken. Daarom is de ID. Buzz óók bijzonder. Hij onderscheidt zichzelf echt door zijn fraaie uiterlijk. Daarnaast kunnen we ook de laadruimte custom made maken met de gewenste Sortimo inrichting van Broekhuis Carplus. Een schilder wil weer een andere binnenkant dan een timmerman, die misschien wel een werkplek met stroomaansluitingen in z’n bedrijfswagen wil.”